Robot-biet kan gå framåt, bakåt och svänga, precis som man programmerar det att göra. Det hela så förenklat att treåringarna på Ankarets förskola redan klarar av att ställa in antalet steg och svängar för att hitta rätt i banan som fröken Rita byggt upp. I samband med programmeringen av bina lär man sig bland annat logiskt tänkande och matte.

– Ett, två, tre, fyra steg ska biet gå, räknar barnen i programmeringsgruppen.

– Jaaaa, ropar alla i kör när Ella lyckas få biet att gå rätt antal steg i banan.

Artikelbild

| ROBBOT-BI. Ella Vikberg placerar biet "Bee bot" i början av banan. Tillsammans räknar man med hjälp av lappar hur många steg den ska gå innan det är dags att svänga. Hon ger biet ett, två, tre, fyra tryck på ryggen innan hon trycker på "grön". Biet blinkar till och ger sticker iväg. Det elektriska hjälpmedlet "Bee bot" brukar nämnas i samband med programmering. Att man programmerar hur och var biet ska gå.

– Vi i förskolan måste hänga med i utvecklingen, berättar Rita Lundmark som använder de som gula plast bina i sin grupp.

Skolverket föreslår ändringar i förskolans läroplan som bygger på att barn tidigare ska förberedas på ett digitaliserat samhälle. Digitalverktyg och medier ska användas för att främja barns utveckling och lärande.

– Barn ska förstå att de är producenter istället för konsumenter, fortsätter Rita.

Efter ett tag med banan får barnen varsitt litet bi som de experimenterar med.

Artikelbild

| NYLADDADE. Sex små "Bee bots" ligger och väntar i sin laddstation. Fröken Rita Lundmark ger instruktioner till Edvin Norin Nyström, Ella Vikberg, Simone Lundström och Kevin Gustavsson.

– Jag gillar att backa, berättar Kevin Gustavsson och trycker flera gånger på bakåt-knappen innan han startar biet på den gröna knappen i mitten.

Barnen i gruppen började träna på digitala ”Bee bots” i en app på sina plattor, sedan gick man vidare till fysiska banor och bin.